Het Famillement komt naar Deventer

Gepubliceerd op: 2 mei 2024 12:00

Samen met het CBG en Collectie Overijssel openen wij onze deuren voor een onvergetelijk evenement: het Famillement. Het grootste evenement op het gebied van familiegeschiedenis in Nederland. Of je nu een expert stamboomonderzoeker bent of simpelweg nieuwsgierig bent naar je familiegeschiedenis, er is voor ieder wat wils!

Thema nieuwe familie

Het thema van het Famillement van 2024 is ‘Nieuwe Familie’. Iedereen heeft familie. Maar wat is nou eigenlijk familie? In het algemeen verstaan wij onder familie een groep personen met dezelfde naam of dezelfde voorouders. Genealogen spreken dan over de stamboom, de kwartierstaat of het parenteel. Je hoort bij hen aan wie je juridisch verbonden en/of genetisch verwant bent.Maar is dat eigenlijk wel zo? Bestaan er niet veel meer soorten families? Denk aan gekozen families zoals de vriendengroep, de kloosterorde of de leefgemeenschap. Maar ook het samengestelde gezin, het pleeggezin, de donorvaders en weeskinderen.

Het Famillement

Het Famillement is het belangrijkste evenement op het gebied van familiegeschiedenis in Nederland. Het CBG (Centrum voor Familiegeschiedenis) organiseert dit jaar in samenwerking met Collectie Overijssel en de Bibliotheek Deventer een dag vol activiteiten op het gebied van genealogie.

Wat is er te doen?

Op zaterdag 15 juni zijn er diverse lezingen, workshops, rondleidingen en nog meer leuke activiteiten te beleven in de Bibliotheek Centrum 18 aan de Stromarkt en bij Collectie Overijssel aan het Klooster 12. Toegang is gratis, voor een aantal workshops en activiteiten is een aanmelding verplicht. Dat kan via onderstaande knop of onze agenda!

Bekijk het programma van het Famillement hier