‘Nieuwe ervaringen opdoen werkt verbindend’

Afgelopen juli organiseerden een aantal organisaties, waaronder Kunstcircuit Deventer, het What the H*nzefestival: een festival voor en door jongeren in Deventer. Een festival dat moest prikkelen en verbinden. En dat deed het!

Het idee zong al een paar jaar rond in Deventer: hoe tof zou het zijn als er (weer) een festival voor jongeren zou komen? Robin Prijs, programmacoördinator van Kunstcircuit, en Richard Wevers van Colored Monkeys hadden het er afzonderlijk van elkaar al vaker over gehad met collega’s van onder meer Raster en het Burgerweeshuis.

Dus toen bleek dat de organisatie van het Hanzejaar zich met activiteiten op jongeren wilden richten, was er binnen no-time een werkgroep geformeerd die het idee van een festival verder wilde uitdenken. ‘Er lag een kans die we moesten grijpen, dat voelden we allemaal,’ vertelt Robin die vanaf het begin bij festival betrokken was.

De werkgroep stelt een plan op voor een festival voor en door leerlingen van het Etty Hillesum Lyceum. Als de directieraad daarvan akkoord is, kan de werkgroep echt aan de slag. Martine Berenschot haakt daarop aan namens het ‘Etty’. En zo doen ineens alle VO-scholen van Deventer mee met dit cultuureducatieproject, een primeur voor Deventer.

In de flow

Het is dan eind februari. Met nog maar vier maanden te gaan, moet er nog heel wat gebeuren. Maar de kern van het team, die uit Robin, Richard en Martine bestaat, gelooft er in. ‘We hadden een heel goede flow te pakken,’ aldus Martine. ‘We gaan het gewoon doen, was ons idee.’ Richard regelt alles rondom de locatie van het evenement en de muzikale programmering, Robin coördineert de workshops en Martine is er voor de pr en de communicatie naar alle Etty Hillesum locaties.

De festivalweek zal uit twee delen bestaan: drie dagen lang is er een workshopprogramma voor derde- en vierdejaars leerlingen en op vrijdag is er een groot eindfestival. De Tweede Havenarm, rond Burgerhaven, wordt de locatie van het evenement.

Verbinding maken

Er wordt hard gewerkt aan het programma. ‘We wilden jongeren nieuwe dingen laten ontdekken en laten maken. Ze zo laten zien dat je ook daarin talent kunt hebben en met elkaar iets groots kan neerzetten’ vertelt Robin. Martine vult aan: ‘We wisten dat nieuwe ervaringen opdoen verbindend werkt.’ En dus komt er een programma met allerlei prikkelende workshops. Onder begeleiding van Impacter denkt een leerlingenraad mee met het programma. Richard: ‘Een hele leuk groep jongeren, van elke EHL-locatie waren twee leerlingen vertegenwoordigd.’ Het programma krijgt steeds meer vorm: van skaten bij Burnside tot percussie en van een eigen t-shirt ontwerpen en zeefdrukken tot luchtacrobatiek in doeken bij Circusschool de Klim.

Van start

Vanaf 11 juli gebeurt het dan echt: derde- en vierdejaars leerlingen van alle locaties van het Etty Hillesum Lyceum werken in verschillende workshops drie dagen lang aan de opbouw van het festival: ze maken met graffiti banners voor bij het podium, timmeren van pallets een entreepoort, bouwen een bar, maken content voor sociale media, volgen een percussieworkshop en doen nog veel meer.

Grenzen verleggen

Ze werken toe naar 14 juli: de dag waarop alle 1365 Etty Hillesum leerlingen op een zonovergoten middag genieten van muziek, bmx-demo’s, mocktails en allerlei workshops. De derde- en vierdejaars bezochten hun eigen festival en een deel trad ook zelf op met wat ze in de dagen daarvoor hadden geleerd. Robin: ‘Bij de workshop jammen stonden er op de vrijdag twee bands met leerlingen te spelen die een eigen jam deden. Heel mooi dat ze dat aandurfden.’

‘Van jongeren krijg je niet direct hele enthousiaste reacties. Maar als je ziet dat ze uit hun comfortzone gaan en vuur durven spuwen of na wat aarzelen toch in een doek hangen, dan is dat wel heel tof,’ vult Richard aan. Robin: ‘Daar doen we het voor: dat leerlingen eerst eigenlijk niet durven, daarna toch hun grenzen verleggen en dan enthousiast zijn over wat ze hebben gedaan.’

Bekijk hier een samenvatting van de resultaten van het What the H*nze Festival 2023.

Vervolg

In 2025 komt er een vervolg. De organisatie heeft er zin in. Martine: ‘Het was ongelooflijk leuk om aan te werken. En we hebben veel geleerd van afgelopen editie en meer voorbereidingstijd. Dus kom maar op.’

Het What the H*nze Festival werd georganiseerd door Raster, Burgerweeshuis, Kunstcircuit, Impacter, Etty Hillesum Lyceum, Stichting dEVENTer, Burnside en Colored Monkeys.