Deventer MuziekMaak Dag laat kinderen kennismaken met muziek

Met De Deventer MuziekMaak Dag, maken wij het mogelijk dat ieder kind in Deventer de kans krijgt om een instrument te spelen. Het gratis muziekfeest maakte mogelijk dat kinderen tot en met 12 jaar onder begeleiding van hun ouders alle instrumenten kunnen uitproberen.

En misschien geïnspireerd en verleid worden om zelf ook een instrument te gaan bespelen; bij een muziekdocent, een muziekvereniging of op school. Kunstcircuit organiseerde in november een muziekspektakel in de Deventer Schouwburg waar kinderen met hun ouders allerlei vormen van muziek op het menu kregen en er gratis van mochten proeven.

Alle kinderen konden meedoen aan diverse workshops, zoals zingen, beatboxen en dansen. Of alle toetsen van de piano uitproberen, trompet leren spelen of achter het drumstel plaatsnemen. Daarnaast waren er veel inspiratie muziekconcertjes door kinderen, een muziekvoorstelling en diverse infostands voor advies en informatie. De dag werd afgesloten door de Uitzwaaiband.

• Lilian Vos, programmaleider amateurkunst & talentontwikkeling

‘Met het wegvallen van de muziekschool, het muziekhuis en de open dagen is het voor ouders lastig te bekijken welk instrument bij hun kind past. Tijdens DMMD kunnen kinderen een groot aantal instrumenten uitproberen en kunnen ouders vragen stellen. Voor de aanbieders zoals de docenten en de muziekverenigingen is het een mooie gelegenheid hun lessen onder de aandacht te brengen. En zo brengen we vraag en aanbod op een feestelijke en laagdrempelige wijze bij elkaar'.