PapierLab Pulp Fiction

Bij boeken hoort papier, maar wat gebeurt er met al dat papier als de boeken (te) oud zijn? Fotograaf en kunstenaar Erwin Zijlstra was een week lang artist in residence en liet ons zien hoe kunst en papier bij elkaar komen.

Van pulp naar papier naar kunst

In een heus laboratorium werden afgeschreven boeken tot pulp vermalen. En van het pulp maakten jong en oud weer nieuw en fantasievol papier. Ook maakten we nieuw papier met andere materialen zoals bloemen, grassen, bladeren of uitgeknipte zinnen en confetti.

De workshops

Tijdens de residentie van Erwin op ons marktplein werden er verschillende workshops gegeven, waarmee bezoekers aan de slag konden met het gemaakte papier. Zo konden kinderen onder begeleiding van kunstenaar Roelie Zanting met materiaal uit de natuur een eigen footprint maken. Karijn Kats klom met bezoekers in de pen en gebruikte het zelfgemaakte papier uit het lab voor liefdesbrieven en gedichten. Ook was onze boekbinder aan huis Jan Boersma aanwezig om bezoekers kennis te laten maken met boekbinden, waar natuurlijk het eigen gemaakte papier centraal stond!

De expositie

Tijdens het Lab begon hij aan een kunstwerk dat uiteindelijk ‘de tak van afgeschreven boeken’ is geworden. Het is een poging om het papier van boeken
weer terug te brengen in de oorspronkelijke staat van een boom.In vierkante papierwerken verwerkte hij afdrukken van takken.

De oorspronkelijke vorm komt als het ware weer uit het papier naar voren.In ander papier verwerkte hij zaden en stukjes tekst uit Titaantjes van Nescio. Het door hem vereerde boekje had hij ooit meegenomen uit de bibliotheek in zijn geboortedorp en nooit meer teruggebracht.

Om het nu toch terug te brengen, besloot hij het verhaal Titaantjes te verwerken in deze kunstwerken van afgeschreven boeken. Het is een ode aan de geheel eigen omgang met taal van Nescio en aan alle Titaantjes van de wereld.