De DoorleesExpress

De VoorleesExpress is al jaren een succesvol programma dat ouders en kinderen tussen de 2 en 8 jaar helpt hun taalvaardigheid te ontwikkelen. Een vrijwilliger komt twintig keer bij hen thuis en maakt de kinderen en ouders enthousiast over (interactief) voorlezen, boekjes en verhalen. De ouders krijgen hulp om het voorlezen zelf voort te zetten.

Nieuw in Deventer is de DoorleesExpress voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen die al zelf kunnen lezen maar hier niet heel enthousiast over zijn. Die op school lastig mee kunnen komen met lezen en thuis niet de ondersteuning krijgen omdat hun ouders zelf moeite hebben met taal. In 2023 werd in Deventer een voorzichtige maar ferme stap gemaakt met de DoorleesExpress, vijf gezinnen werden bereikt met de inzet van enthousiaste vrijwilligers.

Truus & Jaden

Voorlezer Truus over de 9-jarige Jaden: ‘Wij lezen samen uit informatieve boeken want Jaden is gek op weetjes. Aansluiten op de belevingswereld van een kind is echt een ‘must'. Hierdoor raken de ouders van Jaden betrokken en leren ze hoe ze Jaden zelf ook kunnen ondersteunen. Zo zijn ze zelf ook met taal bezig en dat is precies het doel van de DoorleesExpress.’

DoorleesExpress coördinator Jutta Beusink

• ‘Vanuit het onderwijs krijgen we positieve berichten. Kinderen gaan meer praten, worden zelfstandiger en ouders doen thuis meer taal ondersteunende activiteiten met hun kinderen. Dit jaar hebben we vijf gezinnen in Deventer bereikt en dat aantal gaan we in 2024 zeker uitbreiden'.

Terug naar de volgende pagina