Invent2gether

Soms ontstaat er iets magisch wanneer leerlingen kennismaken met cultuur op school. Wat dat 'iets' precies is, of het nu 'flow' is, of hoe je het ook wilt noemen, het is er gewoon. De kinderen worden volledig meegezogen in een verhaal. Ze praten er een week later nog over. Ze vragen steeds wanneer het nog een keer is. De docent ziet leerlingen dingen doen die zij nooit had kunnen bedenken.

Samen zoeken naar magie

Maar soms is dat magische er niet meteen. In de training Invent2gether zoeken we naar de juiste match tussen aanbod en leerlingen uit het Speciaal Basisonderwijs (SBO), Voortgezet Speciaal Onderwijs ((V)SO) en Praktijkonderwijs (PRO). Om leerlingen lessen cultuureducatie te laten ervaren die volledig op hen zijn afgestemd. En magie creëren!

Een goede match maken

De lessen die we samen maakten in het project zijn flexibel en kunnen na kleine aanpassingen ook worden toegepast op andere doelgroepen. Uiteindelijk gaat een goede match niet alleen over het aanbod zelf, maar ook over de culturele partners en de kunstvakdocenten. Kennis van de groep leerlingen, inlevingsvermogen en flexibiliteit zijn belangrijk. Steeds opnieuw moeten we ons afvragen: wie zijn deze leerlingen, wat motiveert hen, hoe kan ik inspelen op verschillende behoeften in deze unieke groep.

In de training van acht bijeenkomsten, ontwikkelen 13 koppels van culturele partners en leerkrachten cultuureducatief aanbod dat optimaal effect heeft op de leerlingen. Beide partijen dragen bij vanuit hun eigen expertise, waardoor één plus één drie wordt. Samen krijgen ze een budget om het aanbod te ontwikkelen in de praktijk, met een stevige basis die ook enige flexibiliteit in zich draagt. Na de onderzoeks- en uitvoeringsperiode presenteren en delen de koppels het aanbod in juni 2024 als inspiratie voor andere culturele partners en onderwijsinstellingen.

Marijke Blok, Programmaleider Onderwijs Kunstcircuit

‘In het atelier heb ik gezien hoe Kunst & Techniekdocent Reinhart Voulon van Techniki en Maaike Telnekes, docent beeldend van VSO Deventer, te werk gaan. Leerlingen krijgen een kleine motor en twee batterijen. Ze solderen de draadjes en plaatsen een aan- en uitschakelaar. Daarna maken ze een voortbewegend voertuig met wielen of een dier met ijsstokjes, oogjes en antennes. De plaatsing van de pootjes bepaalt de loop. Juist de combinatie van praktische kennis opdoen en volop fantasie kunnen inzetten, slaat aan volgens Maaike en Reinhart. Het is mooi om te zien hoe ze de leerlingen van groep 1 begeleiden; met grondige uitleg, ruimte voor fantasie, een zetje als het even niet lukt en een flinke portie humor.  Als een leerling na een uur stil doorwerken, zijn unieke voertuig showt, klappen de anderen enthousiast.’

Invent2gether is een samenwerking met de Provincie Overijssel en de penvoerders Cultuureducatie met Kwaliteit van Deventer, Hengelo, Enschede en Zwolle.