Leesbeesten slapen in de bieb!

In de Deventer week van het leesplezier beleefde een groepje van twaalf kinderen van 11 en 12 jaar oud de grootste lol mét en tússen de boeken! Ze zijn dan ook niet voor niets de Leesbeesten, de jongste leesclub van onze bibliotheek.

Eens per maand komen de Leesbeesten bij elkaar in onze bibliotheek. Ze wisselen ervaringen en avonturen uit hun mooiste boeken uit, lezen elkaar voor en schrijven zelfs hun eigen verhaal. Om voor dat verhaal nog meer inspiratie op te doen - en omdat het een hele belevenis is - kwam het idee om een nachtje in de bieb te logeren. En dus – toen de voordeur voor de bezoekers dichtging - meldden de Leesbeesten zich met matrassen, matjes en slaapzakken om een nachtje helemaal ondergedompeld te worden in de bieb. Een plekje zoeken was zo gebeurd, bij de strips, tussen de prentenboeken, onder tafels er werd creatief gezocht naar het leukste slaapplekje.

Logeren in de bieb

Een begin van een leuke avond, waarin ze een film keken (mét popcorn) in de huiskamerbioscoop, spelletjes speelden, een rondleiding kregen 'achter de schermen' en als klap op de vuurpijl nog wat mee konden pikken van het kermisvuurwerk vanaf het dakterras. Heel laat keerden de Leesbeesten toen terug naar het uitgekozen slaapplekje in de bieb om toch ook nog een oogje dicht te doen...

Tegen zevenen was bijna iedereen alweer wakker en, eerlijk waar, alweer aan het ....... lezen (je bent immers Leesbeest).

Wie zijn de Leesbeesten?

De Leesbeesten – leerlingen uit groep 6 tot en met 8 jaar -  komen twee keer per maand bij elkaar om over boeken te praten en elkaar leestips te geven. Daarnaast wordt er altijd een creatieve component aangeboden zoals schrijven, illustreren of een spel. Jeroen Schwartz, één van de begeleiders, over de Leesbeesten: ‘Dat we veel aan leesbevordering doen zie je niet altijd als je de Bibliotheek binnenstapt. De Leesbeesten vormen hier een prachtige uitzondering op. En hoe leuk, de Leesbeesten hebben ook alweer een ‘opvolging’: de Pageturners (voor tieners). Samen lezen zit in de lift!’