Oefenmaterialen

Ons aanbod op het gebied van taalondersteuning voor anderstaligen blijft zich uitbreiden. Naast de multi-inzetbare BelevenisTafel hebben we nu ook de Deventer Woordkaarten. “Met deze materialen ontstaan er allerlei nieuwe mogelijkheden. Zo hebben we echt iets te bieden”, zegt Lizet van den Berg (taaldocent).

Woordenschat vergroten

Voor het vergroten van de woordenschat en het verbeteren van de spreekvaardigheid, gebruikte het taalteam al de Woordkaarten van Stichting Lezen en Schrijven. Maar nu is er ook een set ontwikkelt die specifiek over Deventer gaat: 25 kaarten met foto’s van herkenbare plekken in stad. Plekken die de deelnemers herkennen en waar ze vaak ook komen. Juist daardoor lokken ze gemakkelijk conversatie uit. “Het mooie is dat je het op verschillende niveaus kan inzetten en dat het heel visueel is.”

Lizet: “Boodschappen doen op de markt, een bezoek aan de bibliotheek, iets regelen in het stadhuis. Dit zijn stuk voor stuk herkenbare plekken. Daardoor loopt het gesprek vaak vanzelf. De deelnemers gaan met elkaar praten en ik doe stapje achteruit. Zo voorkom ik dat ik het gesprek leid, maar zorg ik er wel voor dat ze hun spreekvaardigheid met elkaar kunnen oefenen. Het levert leuke gesprekken op waarbij ze elkaar ook tips geven. Over een goede kringloopwinkel bijvoorbeeld, of die ene fijne groentekraam op de Brink."

De BelevenisTafel

Een ander goed middel om conversatie uit te lokken is de BelevenisTafel, vorig jaar aangeschaft samen met de Athenaeum Bibliotheek. Door een recente uitbreiding is de tafel nu nog beter in te zetten, voor zowel het Taalcafé als voor de Taalmaatjes. Voor een aantal thema’s is er nieuw beeldmateriaal samengesteld met een betere afspiegeling van onze multiculturele samenleving. Daardoor gaat het veel meer leven. Ook zijn dezelfde plekken als er op de Deventer Woordkaarten staan, verwerkt in een interactieve plattegrond van Deventer.

Deelnemers klikken op de tip tile die ze aanspreekt, net als op een iPad. Vervolgens verschijnen er drie vragen over dat onderwerp die het gesprek op gang helpen brengen. Ook dit middel kan op alle niveaus worden ingezet, van A2- tot B1-niveau.

De BelevenisTafel zorgt ook voor wat dynamiek. Je kunt er even heen lopen met je taalmaatje of met de groep van het Taalcafé. Er staan ook standaard spellen op de tafel om grammatica te oefenen, maar die lokken geen gesprek uit. De nieuwe thema’s doen dat wel omdat deze uitnodigen om met elkaar te gaan praten. Lizet: “Als je net begonnen bent met het leren van een nieuwe taal, gaat de inhoud voor de vorm. De zin is dan misschien niet correct, maar als je elkaar begrijpt is dat voldoende. Die d’tjes en t’tjes komen later wel.”

Aanvulling

Formele taaltrajecten werken meestal in vrij grote groepen. Dan is er vaak geen tijd om iedereen aan het woord te laten komen. Bij het aanbod van de bibliotheek ligt de focus altijd op het mondelinge stuk en het uitbreiden van de woordenschat. En dat in een informele setting waarbij voor iedereen ruimte is om het Nederlands in de praktijk te oefenen. Zo vormt dit een mooie aanvulling op het aanbod van de taalscholen.