Na de taalles kook ik altijd een warme maaltijd en eten we gezellig samen

Mijn naam is Ans en ik ben Taalmaatje bij de Bibliotheek Deventer. De deelnemer komt iedere week bij mij thuis om de Nederlandse taal te oefenen.

Samen lezen wij een boekje of hebben wij een gesprek. Soms komen wij moeilijke woorden tegen. Dan vraag ik of de deelnemer weet wat dit woord betekent. Als het antwoord ja is dan gaan we verder, als het antwoord nee is dan leg ik de betekenis duidelijk uit. Het kan ook voorkomen dat er spreekwoorden of gezegden voorkomen. Soms zijn deze onbegrijpelijk voor de deelnemer. Wij hebben erg gelachen om de uitspraak ‘daar is het gat van de deur’.

Het leukste vind ik dat hij de spreekwoorden later goed getimed in de praktijk brengt!  We zijn nu de kaartjes met bekende plekken in Deventer aan het bespreken. De deelnemer woont al een aantal jaren in Deventer dus we zien veel bekende plekken. Het doel van de deelnemer is om goede Nederlandse zinnen te schrijven.  Na de taalles kook ik altijd een warme maaltijd en eten we gezellig samen.

Ans Nieuwenhuis, Taalmaatje bij de Bibliotheek Deventer