Op dit moment onderzoek ik alle boeken die tussen 1501 en 1600 gedrukt zijn

Mijn naam is Bram en ik ben al vijf jaar vrijwilliger bij de Athenaeumbibliotheek Deventer. Vijf jaar geleden beëindigde ik mijn werkzame leven en toen ben ik direct opzoek gegaan naar zinvol vrijwilligerswerk.

Ik heb een e–mail geschreven en verstuurd naar een aantal Bibliotheken en bood aan om de oude drukken te onderzoeken (en verder te ontsluiten).  Suzan Folkerts, conservator van de Athenaeumbibliotheek, reageerde positief en sinds dat eerste contact werk ik met heel veel plezier voor de Athenaeumbibliotheek.

Ik heb eerst een onderzoek gedaan naar de boeken uit de voormalige Academiebibliotheek van Harderwijk, die in 1820 naar Deventer kwamen. Samen met Suzan schreef ik de catalogus bij een tentoonstelling van handschriften en bijzondere boeken uit deze collectie. Daarna deed ik onderzoek naar de personen die boeken aan de bibliotheek in Harderwijk schonken. Een artikel hierover zal volgend jaar gepubliceerd worden. Op dit moment onderzoek ik alle boeken die tussen 1501 en 1600 gedrukt zijn en in de Athenaeumbibliotheek worden bewaard. Ik let daarbij op eerdere eigenaars, aantekeningen van lezers en maculatuur, stukjes handschrift die als versteviging van de band zijn meegebonden.

Wanneer ik ’s morgens met de trein over de IJssel rijd, geniet ik elke keer van het prachtige stadsgezicht van Deventer, maar vooral ook van het idee dat er een tiental fantastische boeken voor me klaarligt.

Bram Boers, vrijwilliger bij de Athenaeumbibliotheek Deventer