Nu ik met pensioen ben houd ik me weer bezig met oude boeken!

Mijn naam is Jeanette van der Star, ik ben zevenenzeventig jaar oud en ik ben vrijwilliger van de Athenaeum Bibliotheek en de Bibliotheek Lettele.

In Lettele houd ik mij onder andere bezig met het scannen van gereserveerde en ingeleverde boeken. Ik ben al jaren vrijwilligster en ik doe dit met plezier. We hebben net een verhuizing achter de rug van de winkel van Erwin Kleine Koerkamp naar de Spil. Een fantastische plek, waar ook gesport kan worden en andere activiteiten zijn zoals de dagbesteding en naschoolse opvang. Iedereen kan dus gebruik maken van de bibliotheek als de Spil open is.

In de Athenaeum Bibliotheek laat ik klassen van het Vlier de boeken zien die bewaard worden in de Athenaeum Bibliotheek; van oude handgeschreven bijbels tot gedrukte boeken. Ook geef ik rondleidingen op monumentendag.

Ik ben ooit afgestudeerd op een handgeschreven bijbel uit de 4e eeuw. Daar heb ik nooit iets mee gedaan en nu ik met pensioen ben houd ik me weer bezig met oude boeken! De sfeer en de daar werkende mensen vind ik erg fijn. Jammer dat het niet meer zo gemakkelijk toegankelijk voor het publiek.

Jeanette van der Star, vrijwilliger bij de Athenaeumbibliotheek & Bibliotheek Lettele