Als het dan lukt je eigen dossier in te zien, is de cursist voor mij geslaagd!

Mijn naam is Peter. Na mijn werkzame leven ben ik nu vijf jaar vrijwilliger in de Bibliotheek Deventer.

Ik kom op verschillende vestigingen en dat is leuk vanwege de sfeer, de toegankelijkheid, alle activiteiten die er zijn en de verschillende mensen die er komen.  Vanaf 2019 maak ik op verzoek van de Bibliotheek foto’s van de verschillende activiteiten. Door de grote variatie daarvan, voor kinderen en volwassenen, schrijfworkshops, lezingen, theater en digitale vaardigheden en meer, weet ik aardig wat er in de Bibliotheek te doen is.  Ik vind het een uitdaging om liefst onopgemerkt een mooie fotoserie te maken.

Naast het fotograferen geef ik sinds twee jaar met een aantal collega’s digitale cursussen.  Ik leer cursisten de basisvaardigheden en de mogelijkheden van de computer, maar ook de digitale toegang tot de huisarts, apotheek en het Deventer ziekenhuis. Als het dan lukt je eigen dossier in te zien, is de cursist voor mij geslaagd!

De meest boeiende cursus en de leukste om te geven is ‘Hoe haal ik het beste uit mijn  smartphone’. Via een aantal items leren we cursisten hun smartphone te durven gebruiken. Dat is dankbaar werk, omdat iedereen nieuwe mogelijkheden ontdekt en zekerder wordt. Ik leer er zelf van, de sfeer is goed en ik help anderen niet achter te raken op de digitale snelweg, waardoor we met elkaar goed bezig zijn.

Peter Fleur, vrijwilliger Digitale Vaardigheden en fotograaf.