In gesprek met Jelly en Grietje

Een zinvolle bijdrage leveren aan een maatschappelijk vraagstuk na je pensioen? Jelly Canrinus en Grietje van der Goot hoefden hier niet lang over na te denken. Beiden met veel ervaring in het onderwijs hebben taalvaardigheid hoog in het vaandel naast de behoefte iets te kunnen betekenen voor de medemens uit een ander land. In de wekelijkse Leespraatgroep van de Bibliotheek Deventer ondersteunen zij mensen die de Nederlandse taal willen leren aan de hand van materiaal, zoals een boek, een nieuwsitem uit het journaal of een luisterfragment.

Motivatie

Taalvrijwilligers zetten zich in om mensen te helpen in hun taalontwikkeling. Zo ook Jelly en Grietje. "We realiseren ons dagelijks hoe ongelooflijk belangrijk taal is om mee te komen in de samenleving. In deze leespraatgroep kijken we met elkaar over grenzen, komen we uit onze eigen bubbel en ervaren we dat we samen iets kunnen doen met taal. Ik heb grote bewondering voor hoe de mensen hier aan tafel zitten. Ze bereiken zoveel in korte tijd, niet alleen op het gebied van taal. Ik zie het als een grote aanwinst voor de maatschappij en het geeft ons meerdere invalshoeken, meerdere visies, meer waarheden. Leuk om over grenzen heen te kijken en te ervaren dat je elkaar op die manier kunt bereiken”, aldus Grietje.

Voor Jelly speelt nog een andere reden. "De bibliotheek is altijd een rode draad in mijn leven geweest. Als kind was ik ziekelijk. Mijn moeder had twee abonnementen om maar heel veel boeken te kunnen lenen. Ik kom nog steeds graag in de bibliotheek; er hangt altijd een fijne sfeer. Ik heb mijn hele leven op basisscholen gewerkt en vond het leuk om nu met volwassenen uit andere culturen aan de slag te gaan. De bibliotheek is voor mij de link tussen taal, lezen, boeken én werken met deze doelgroep. Omdat de groep klein is en we elkaar wekelijks zien, kunnen we een band opbouwen met elkaar”, aldus Jelly.

Gevoelige onderwerpen

Door cultuurverschillen liggen bepaalde onderwerpen gevoeliger dan andere. Niet alles is zomaar bespreekbaar. "Gedurende de week zijn Jelly en ik gespitst op het nieuws en dwingen we onszelf door de ogen van de deelnemers te kijken. We beseffen dat we met bepaalde onderwerpen voorzichtig moeten zijn, of omdat ze te pijnlijk zijn of omdat de deelnemers onderling misschien met een heel andere blik naar bepaalde kwesties kijken, waardoor het voor hen lastig kan zijn erover te praten. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat iemand bepaalde dingen liever niet besprak, volkomen legitiem. Daardoor kijken we nu genuanceerder naar de controverse in de maatschappij. Dan merk je hoe ongelooflijk belangrijk het is dat je elkaar hoort", vertelt Grietje. Uiteindelijk realiseren Jelly en Grietje zich dat het ondanks verschillen toch altijd neerkomt op gemeenschappelijke levensbehoeften. Jelly verwoordt dit heel mooi. "Het loont altijd de moeite om met allerlei mensen in gesprek te blijven, overal ter wereld. Je zult merken dat het altijd gaat over een dak boven je hoofd, familie, een klein beetje geluk.”