Blog: Tussentijd

Gepubliceerd op: 19 augustus 2024 16:41

Het is rustig in de Bibliotheek aan de Stromarkt. Een klein meisje van een jaar of twee komt op blote voeten de trap opgelopen. Oma draagt haar schoentjes. Het meisje voelt zich thuis, ze weet precies waar zich de jeugdafdeling bevindt, met boeken, speelobjecten en verkleedkleren.

Een van onze vaste bezoekers speelt op de piano; de ruimte vult zich met muziek, meer dan met bezoekers. Een enkeling gaat met een grote stapel boeken naar buiten, vast en zeker voor de vakantie. Het is rustig met studerenden, met boekenzoekers. Misschien komt het omdat biebcafé Freshman met vakantie is. Ik geniet wel van de rust, ook mijn eigen mailbox staat op zomerstand.

Ik moet plotseling denken aan het begrip ‘tussentijd’. Als ik dat begrip eens opzoek stuit ik op een project van onderzoekster Susanne Bloem die onderzoek doet naar opvattingen over tijd. Volgens een groep psychiaters uit de eerste helft van de 20e eeuw leven mensen in vier ‘tijdsoorten’. De wereldtijd (dag en nacht, eb en vloed), de kloktijd (meten, wetenschapstijd), de ik-tijd (de ervaren tijd die soms langzaam lijkt te gaan en soms juist snel) en menselijke tijd (jouw levensverhaal en de persoon die zich daarin ontwikkelt). Ik realiseer me dat je op veel verschillende manieren naar het begrip ‘tijd’ kunt kijken. Joke Hermsen heeft er ook een mooi boek over geschreven getiteld ‘Stil de tijd’, waarin ze dit fenomeen onder de loep neemt en spreekt over kloktijd en innerlijke tijd.

Ik dacht bij tussentijd vooralsnog aan de zomertijd. De tijd dat alles iets minder gehaast verloopt, het minder druk is in de trein en op de wegen, de scholen dicht zijn, veel mensen met vakantie zijn en veel vakantiegangers in Deventer een dagje uit zijn. Zomertijd, dan mag het ook ietsje rustiger zijn in de bibliotheek, met de nadruk op ietsje. Het ‘Zomer in de bieb’ programma loopt nog tot eind augustus. (Zelf ben ik er die laatste week nog lekker van tussen).

Vanaf september staat de agenda weer boordevol activiteiten. Laat de storm maar losbarsten, tot ziens na de tussentijd!

Alice van Diepen