De Dementheek on tour

Gepubliceerd op: 22 augustus 2024 14:00

Wist je dat we in de Bibliotheek Bathmen een Dementheek hebben? Dit is een informatie- en uitleenpunt voor mensen met dementie en hun naasten. Vanaf 21 september gaat de Dementheek op tour door onze vestigingen in Deventer! Kom langs en maak kennis met de Dementheek.

Voor wie is de Dementheek

De collectie van de Dementheek is gericht op mensen met dementie, geheugenproblemen en niet aangeboren hersenletsel. Maar niet alleen de mensen die daardoor getroffen worden, worstelen met de vraag hoe je hier mee omgaat, daarom is de Dementheek er ook zeker voor de personen in hun omgeving zoals partners, familie, vrienden, mantelzorgens, zorgprofessionals en vrijwilligers.

Wat vind ik in de Dementheek?

De collectie bestaat uit folders, boeken (romans, informatieve boeken, kinderboeken), activerings spellen, puzzels en enkele hulpmiddelen. De spellen en puzzels kunnen worden ingezet om op een leuke manier te communiceren met mensen met dementie en geheugenproblemen en zijn vaak gericht op het ophalen van herinneringen.

Maak kennis met de Dementheek

Omdat de Bibliotheek Bathmen voor veel mensen niet om de hoek is, gaat de Dementheek dit najaar op tour langs drie vestigingen in Deventer. Zo kun jij op een laagdrempelige manier kennis komen maken met de materialen die de Dementheek te bieden heeft.

De Dementheek on tour

De Dementheek / Geheugenpunt Bathmen is het resultaat van een samenwerking tussen Dementievriendelijk Bathmen, Woon-, Zorg-, en Dienstencentrum ’t Dijkhuis en Bibliotheek Deventer en is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de Rabobank.

Meer informatie over de Dementheek