De Kinderboekenweek is lekker eigenwijs!

Gepubliceerd op: 23 september 2024 10:58

Van 2 tot en met 13 oktober is het weer Kinderboekenweek! Dit jaar is het thema Lekker eigenwijs. Kinderboeken zitten vol met sterke personages die ons laten zien hoe leuk het is om lekker te doen wat jij wilt.

Ga mee naar werelden waar drie maal drie zes is, waar je niet naar je ouders hoeft te luisteren en waar je de hele dag ijs kunt eten. Duik in een boek en vier het dwars zijn!

Tijdens de Kinderboekenweek transformeert onze bibliotheek naar een eigenwijs paradijs vol eigenwijze voorstellingen, workshops en voorleessessies! Of ontdek de vele tegendraadse en eigenwijze leestips.

Lekker eigenwijs in de bieb, dit is er te doen

Vertelvoorstelling Dr. Proktors Schetenpoeder (6+) | woensdag 2 oktober | 15.00-15.45 uur | Bibliotheek Centrum
Dr. Proktor is uitvinder. Hij is bezig met het maken van een raket voor de NASA. Heel per ongeluk maakt hij samen met zijn buurkinderen Lise en Bart een knalschetenpoeder. Als blijkt dat je met de extra sterke variant daarvan naar de maan kunt vliegen, verschijnen er al snel dieven die dat poeder willen stelen. Dr. Proktor, Lise en Bart gaan daar een stokje voor steken! Dr. Proktor’s Schetenpoeder wordt spannend verteld door Marjo Dames en geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Meer informatie over de vertelvoorstelling.

*VOL* Lekker Eigenwijs knutselen (0-13) | woensdag 2 oktober | 14.30 - 16.00 | Pop-up vestiging Bloeiplaats van de bieb
*Deze activiteit zit helaas vol* Heb je ooit getekend met je verkeerde hand? Of terwijl je ondersteboven hangt? Wat dacht je van schilderen met alles, behalve een kwast? Ja, dat lees je goed! Kom je ook knutselen bij de Bloeiplaats van de bieb? Lees dan hier verder.

Film in de Kinderboekenweek (6+) | zaterdag 5 en donderdag 10 oktober | verschillende tijden | Bibliotheek Centrum
Kom een verfilmd jeugdboek kijken in onze knusse huiskamerbioscoop! Meer informatie over de filmvertoning.

Kinderboekenweekspektakel (4+) | zondag 6 oktober | 11.00-15.30 uur | Bibliotheek Centrum
Het Kinderboekenweekspektakel is traditiegetrouw hét kinderboekenfeestje van het jaar! De hele dag kun je met je kind (gratis) schrijvers ontmoeten, workshops volgen, spelen, knutselen en een heuse mini-escaperoom bezoeken. Dit jaar komen Tosca Menten, Loes Riphagen, Tjarko van der Pol en Kevin Hassing naar Deventer! Bekijk hier het programma van het Kinderboekenweekspektakel.

Mini-escaperoom (8+) | 6, 8 en 9 oktober | wisselende tijdstippen | Bibliotheek Centrum
Treed binnen in de werkkamer van wijlen Roald Dahl! Ergens in deze kamer is een geheim verhaal te vinden, wat nog niet af is... Maar: waar is het? Door het oplossen van puzzels kom je erachter!En... als je het verhaal gevonden hebt, schrijf jij het dan af en stuur of breng je het naar de bieb? Een deskundige jury beoordeelt alle verhalen en degene die het beste verhaal schreef, wint een boek van Roald Dahl naar keuze! Meer informatie over de mini-escaperoom.

Workshop eigenwijze uiltjes (6+) | 9 oktober Bibliotheek Keizerslanden | 10 oktober Bibliotheek Colmschate | 15.00-16.00 uur
Kinderboekenschrijfster Susan Wallenburg schreef het boek Klaas vaak is boos. Tijdens deze workshop gaat je kind creatief aan de slag met Uil, een personage uit dit boek. Hoe eigenwijs maakt jouw kind 'm? Meer informatie over de workshop eigenwijze uiltjes.

Tikkeltje tegendraadse en eigenwijze leestips

Met korting naar MIMIK tijdens de Kinderboekenweek

Wist je dat als je jonger bent dan 27 jaar, je gratis lid kan worden van onze bibliotheek? Zo krijg je toegang tot een schat aan boeken, e-books en luisterboeken en veel meer! Nog geen lid? Schrijf je dan snel hier in. Want als lid van de Bibliotheek Deventer krijg je in de Kinderboekenweek extra korting bij MIMIK!

Op zondag 6 oktober om 15.00 start na het Kinderboekenweekspektakel de spannende jeugdvoorstelling 40 rovers. Gebruik tijdens het bestellen de code BOEKENWEEK24 en je ontvangt op één kaartje in je bestelling maar liefst 50% korting.

De voorstelling gaat over Ali Baba, wanneer hij per ongeluk de schuilplaats van de beruchte rovers ontdekt, roept hij Morgiana's hulp in. Met haar scherpzinnigheid en vastberadenheid bedenkt ze briljante plannen om de rovers te slim af te zijn. Ze gebruikt haar vaardigheden om hen één voor één te ontmaskeren. Betreed haar betoverende wereld van avontuur en triomf. Tickets voor de voorstelling zijn te verkrijgen via de website van MIMIK.