Reis mee met Vakantielezen!

Gepubliceerd op: 2 juli 2024 13:30

Vakantielezen is ons zomerleesprogramma voor kinderen uit groep 3 van de basisschool (en ouder). Samen met Fenna Ramos, bekend van Zappelin, blijven we de hele zomervakantie doorlezen met elkaar! Voor jonge kinderen is het van belang om tijdens de zomervakantie door te blijven lezen om het leesniveau op peil te houden. Maar belangrijker nog: te ervaren dat lezen ontzettend leuk is!

Op school en thuis

In veel groepen 3 hebben de kinderen de afgelopen tijd kennisgemaakt met "landen" waar je naartoe kunt reizen als je leest, zoals Lachland, Sprookjeseilanden en de Griezelkust. Want lezen is eigenlijk reizen in je hoofd!

Deze landen komen terug in de voorleesfilmpjes van Fenna Ramos. Daarbij volgen de kinderen Lev en Saar, die op het strand van een geheimzinnig pakje vinden... In een doeboekje, dat de kinderen op school krijgen én in de bibliotheek kunnen ophalen, is de reis van Lev en Saar te volgen.

Door in de vakantie verhalen te lezen kunnen kinderen via hun boekje puzzelstukjes verdienen. Zijn alle opdrachtjes gedaan? Dan is er ook nog een prijs te winnen! Alles over de winactie staat op de website van Vakantielezen

Vakantielezen bij ons in de bieb

Nog op zoek naar leuke activiteiten voor je kind in de zomervakantie? Denk dan eens aan ons! In alle vestigingen is er tijdens de zomervakantie een Vakantielezen-speurtocht te doen. Ook kun je in de Bibliotheek Centrum zijn er tegen een kleine vergoeding films te bekijken.

Met dank aan onze vrijwilligers gaat het BoekStart voorleesuurtje in de Bibliotheek Centrum gedurende de vakantie gewoon door, net als de PrutsHub en bijeenkomsten van onze leesclub Deventer Leesbeesten. In de laatste week van de zomervakantie zijn er in de bibliotheken Keizerslanden, Colmschate en Centrum ook nog gave techniekworkshops! Alle zomervakantie activiteiten vind je in onze agenda!

Meer over Vakantielezen en leuke leestips