Ervaar de zomer met boeken,taal en literatuur tijdens het Woordwaarde Festival

Gepubliceerd op: 25 juli 2024 17:30

Wie gek is op taal, kan deze zomer een uitstapje naar de binnenstad van Deventer niet missen. Met de Deventer Boekenmarkt als inspiratiebron vindt in het eerste weekend van augustus weer een editie van hét festival over boeken, taal en literatuur plaats. Tijdens het Woordwaarde Festival kun je in de Bibliotheek Centrum terecht voor leuke zomerworkshops.

Tijdens dit festival bundelen verschillende culturele instellingen hun krachten om in de stad een programma neer te zetten met voor ieder wat wils. Van maandag 1 tot en met zondag 4 augustus is er in de stad van alles te beleven en kun je meemaken wat taal ons te bieden heeft. Zo zijn er bij ons in de Bibliotheek Centrum veel leuke verschillende activiteiten om aan deel te nemen!

Wat is er te doen bij ons in de bieb?

Schrijfworkshops Woordwaarde | Column schrijven | donderdag 1 augustus | 10.00 - 12.00 uur | Bibliotheek Centrum | €5,-
Hoe schrijf je een column die raakt? Grappig is, ontroert of tot ergernis leidt? In deze workshop oefen je met de onmisbare ingrediënten van een column. Meer informatie over de workshop column schrijven.

Schrijfworkshops Woordwaarde | Taaltegels | donderdag 1 augustus | 13.30 - 15.30 uur | Bibliotheek Centrum | €5,-
Maak een taaltegel die raakt. Brigitte Wolthuis (BEEEP) geeft de workshop, zij is grafisch ontwerper, schrijver en oud-stadsdichter van Kampen. Meer informatie over de workshop taaltegels schrijven en vormgeven.

Verhalencafé XXL | Thema: Open boek | woensdag 1 augustus |  19.30 - 22.00 uur| Biebcafé Freshman | Gratis
Bij het Verhalencafé worden alledaagse en waargebeurde verhalen verteld. Aan de hand van een thema worden verhalen gedeeld die hilarisch, ontroerend of herkenbaar zijn. Tijdens het Woordwaarde Festival verwelkomen wij een speciale gast. Nederlandstalige, poëtische synth pop artiest Vera Bon zal deze avond bijwonen. Meer informatie over het verhalencafe.

Schrijfworkshops Woordwaarde | Personen schrijven | vrijdag 2 augustus | 10.00 - 12.00 uur | Bibliotheek Centrum | €5,-
In deze workshop brengen we personages op een geloofwaardige én interessante manier tot leven. We lezen teksten, oefenen met zinnen en geven met een klein verhaaltje een karakterschets. Meer informatie over de workshop personen schrijven.

Schrijfworkshops Woordwaarde | Mijmeren en schrijven | vrijdag 2 augustus | 13.30 - 15.30 uur | Bibliotheek Centrum | €5,-
Een creatieve schrijfworkshop op en over Deventer Mijmerplekken. We gaan samen mijmeren door de Deventer Boekenstad. We bezoeken een aantal mooie mijmerplekken, waar 14 Deventer Dichters een gedicht over hebben gemaakt. Dat gaan wij ook samen doen! Meer informatie over de workshop mijmeren en schrijven. Meer informatie over de workshop mijmeren en schrijven.

Lezing: Wim Daniëls vertelt | vrijdag 2 augustus | 15.30 uur | Bibliotheek Centrum | Niet-leden €7,50 en leden €5,-
Kort voor het Woordwaardefestival verschijnt zijn nieuwe boek: De Dunne Daniëls, waarin hij de regels die gelden voor het schrijven van de Nederlandse taal op een rijtje heeft gezet en toelicht. Tijdens het Woordwaardefestival vertelt hij hoe hij als jonge jongen gefascineerd raakte door taal en uiteindelijk boeken begon te schrijven. Meer informatie over de lezing van Wim.

Schrijvers op het terras | zaterdag 3 augustus | 14.00 - 17.00 uur | Bibliotheek Centrum | Gratis
Samen op reis! Het wordt een zomers reisje: Drie schrijvers hebben hun koffertje gepakt. Kies jouw locatie en maak kennis met de wereld van het woord. Meer informatie over schrijvers op het terras.

Bekijk het hele programma hier